Tuesday, February 1, 2011

KAWAN....SAHABAT....TEMAN.....

salam....ari nie ada kisah....kisah bermula bila aku wak masuk puisi buat sahabat2 ku....mmber aku aka roomte aku brtya apa beza kawan,sahabat n teman....ok aku terangkan sikit melalui pgalaman aku brkwn,brshabat,bertman....kwn,shbt n teman secara amnya mmpunyai mksud yg sma...tp bila kta mlihat secara mendalam..ia mmpunyai maksud yg tersirat n lbh terperinci...
a)kawan....
semua org mmpunyai kawan...termasuk la aku sndiri...setiap org kita kenali,yg kita dmpingi adalah kawan,xkisah la di sek ka...universiti ka...atau di mana saja...mereka adalah kwn...sekiranya kawan itu sntiasa bersma kita dan snggup mnolong kita dikala susah...tahniah....anda telah mmpunyai sahabat...

b)sahabat...
maksud shabat sama seperti kawan..tapi mempunyai makna yg lbh mndalam...seorg sahabat sentiasa bersama kita dikala kita senang atau pown susah...mereka akan mnolong kita sekiranya kita dilanda kesusahan...jika org yg kita pgl sahabat hanya bersama kita bila kita senang dan mninggalkan kita bila kita susah,jd org tu bukan la sahabat..ia bleh diktegorikn sbgai kawan atau ikot suka ampa la nk gelar apa....

c) teman
teman jugak mmpunyai mksud yg sma sprti kawan atau sahabat..tapi ianya jugak mmpunyai mkna yg lbh dalam dari sahabat...teman jugak seperti sahabat dia sggup bersama kamu selamanya..dia akan menemani kamu dikala kamu susah dan kesepian...menghiburkan hati dan membawa kegembiraan dalam idup kamu...

so,ini la difinisi kawan sahabat dan teman mengikut pndangan dan pngalaman yg aku lalui...mcm2 jenis manusia aku jumpa...kecik besaq tua muda aku brcmpur....namun aku masih mnanti kehadiran teman utk aku...kalau ampa dah ada teman...jagalah teman ampa baik2 umpama ampa jaga diri ampa noh....