Sunday, February 20, 2011

cepat tol masa belalu....dah 20 hb 2....kira dh 5 bulan umpanya ayah pergi....kejap ja masa nie....aku teringat balik ari2 yg dh blalu pergi itu...8hb ari bulan 9 ayah di msukkan ke ospital slpas kna serangan jtung....lagi 3 ari nk smbut rya....aku xdpt blik msa tu....suma saudaraku trkjut ngn brita tu truz blik....aku ja xblik...aku mmng nak blik sgt2...tp kuarga ku xbagi....diorg ckp ayah xteruk....aku ok ja....mgkin diorg xnk mnyusahkan aku....tah la...aku sblm dtg srwak pown dh ckp...aku xblik rya...aku nk cri pglaman kat tmpt org...nk asa rya kat tmpat org nie....tiba2 jadi mcm tu plk.....smua nie x d jngka...aku smbut rya ngn kwn2 aku kat sini...nmun ati aku ttap kat kdh sbb tringatkan ayah....slpas beberapa ari...aku dpt brckp tepown ngn ayah aku....perasaan aku sgt gmbira msa tu....gmbira sgt2....tah la....mgkin itu prckpn aku ngn ayah aku utk kali trakhir....aku pown xtaw...namun slama 12ari ayah d ospital...aku xpnh brhnti utk mnayakan keadaan ayah...aku sntiasa inginkan berita perkmbangan ayah yg baik....aku xnk dgr brita yg buruk tntg ayah...namun 19hb 9....aku trima dpt tepown dri abg syam...dia sj tepown tya khbar aku....dia la org yg pling rapat ngn ayah aku...aku tya mcm mna keadaan ayah...bkn aku xcya ahli kuarga aku...nmun diorg slalu rhsia apa2 brita yg xelok sb xnk aku isau....tp bila aku tya abg syam...dia ckp keadaan ayah makin teruk...aku teruz xdpt nk tidor smpai pagi....sbb aku sntiasa tringat kat ayah...aku sj xnk hbungi fmly...sbb aku tkot utk mndgr brita yg buruk....20hb...aku g klaz pkol 8....aku xdpt bljr...aku diam d dlm kelaz...abih kelaz kol 11..aku kluar jaga kiosk....aku d kjutkan ngn pglan tepown oleh kak long aku ngn kak za aku....dkt brapa kali dorg kol aku....tp aku silent tepown....lpas tu aku trsdar...aku jwb pgl....diorg mnenangkan aku....nk mmintak aku utk pulang klu dpt sbb keadaan ayah makin tenat....ayah kena serangan kedua dlm masa 10 ari....air mata truk mngalir...aku xdpt nk buat apa....aku bgrak ke airport....masalah brlaku kat airport...tket flight xda.spupu aku pown xdpt nk bli tket...sbb MAS msa tu sistem down..aku jdi blur....kawan2 aku yg brusaha dptkan tket utk aku....Alhamdulillah....sbb simpati air asia utk aku....aku dpt jgk tket pulang pkol 5.45 ptg ke kl....aku smpai d kl pkol 7.30....aku bgegas mdptkn tket utk pulang kdh...sbb saudara ku dh pulang...nmun aku hampa...tket blik kdh dh sold out....aku kol spupu aku....dia dri kuantan xblik g....msih tgu aku....jd dia sruh aku amik lrt g kuala kubu....aku mlas nk pkir byk...aku amik teksi ja g sna....aku tgu spupu aku....dia dtg kami bgrak truz ke kdh....dlm msa tu jgk...kami sntiasa mnanti ja apa2 kptusan....aku smpai kat ospital kol 4 pg...aku teruz msuk dlm...aku dpt kbnaran utk msuk tgok ayah....masa aku tgok tu....dnyut jntung dia naik....aku syukur...nmun air mata truz mngalir mlihat keadaan ayah....aku sgt sdeh msa tu...aku brckp ngn ayah....namun aku tgok keadaan aku mcm trsnyum ja mlihat aku pulang....di ari slasa 21hb 9....rmai org dtg...utk mlwt ayah aku....keadaan jd agak brcelaru ckit msa tu....tiba mlm aku d suruh utk pulang ke kampung sbb mnjadi waris utk mmbuat bcaan yassin di masjid....aku pulang....lpas isyak aku pergi semula ke ospital....semua ahli kuarga aku dh brkumpul dlm ospital pada msa tu.......aku mlngkah jgk utk msuk....mak aku dan mak saudara ku tgh bca yassin....kami ank laki dn jgk bpa saudara ku mngucap d tlinga ayah....aku xdpt nk byngkan keadaan msa tu...sgt sdeh mlhat keadaan org tgh mnempuh siratulmaut.....tepat jam 10.10 mlm...ayah pergi buat slamanya....aku asa seolah mcm dunia nie gelap...aku asa mcm ilang tmpat brgntung....tiada kta2 yg kuat...hnya air mata ja yg sntiasa mngalir tnpa hnti.....akk aku dan ahli kuarga lain mnguruskan jnazah ayah utk di bawa pulang....aku xdpt buat apa2...aku brjln keseorgan...aku xnk brcmpur ngn sapa2 pown msa tu...ahli kuarga aku sibuk mncari aku...aku seolah ilang punca....tepat pkol 12 mlm jnazah ayah smpai d umh pak saudara aku...sbb pak saudara aku mminta kbnran utk bwa pulang ke rumah dia....sbb umh aku kcik ja...msa d umh tu....kawan2 ayah dtng...rmai org dtg bg kunjungan trakhir utk ayah,...aku xdpt nk gmbrkan...keadaan ayah msa tu seolah2 trsenyum...ALLAH Maha Kuasa....stlh d mndikan....kapankan..tpat pkol 11 pagi jnzah ayah d smbhygkan....pkol 1145 jnzah ayah d kuburkan....suasana ketika itu sgt sdeh....aku khilangan seorang lelaki yg bgelar ayah....aku terima ketentuan ALLAH S.W.T....semua ini dh trtulis sjak azali lg...kta kna trima qada dan qadar sbb ia trtulis dlm rukun iman yg ke enam....sgala kejdian d ats muka bumi ini adalah ktntuan ALLAH...nmun kta jgak prlu brusaha utk mmiliki nikmat ALLAH nie....ALLAH x akn mngubah nasib seseorg itu mlainkan diri sndir yg mngubah....aku brubah mncari kdamaianya...aku mnerima ktntuan...aku brusaha mmotivasikan diri agar lbih pndai brdikari....